Novosti
NULTA TOLERANCIJA NA ALKOHOL? Ovo je moguće novo pravilo za sve vozače u Srbiji, stručnjaci podeljeni
Postavljeno: 08.01.2020.

Trenutno se " lome koplja" oko nekoliko predloga novog Zakona o
bezbednosti u saobraćaju Srbije, koji bi trebalo da bude usvojen tokom ove godine,
a među izmenama ovog propisa moglo bi se naći i uvođenje nulte
tolerancije na alkohol kod vozača.

Mišljenja stručnjaka su podeljena. Dok jedni svesrdno podržavaju da se kažnjava
svaka kap žestine, drugi upozoravaju na moguće posledice takve odluke.

- Predlog nije nov i "gurali" smo ga i u prošli ZOBS, ali nije prošao - objašnjava
profesor dr Milan Vujanić, jedan od naših najeminetnijih stručnjaka iz oblasti
saobraćaja: "I sada je neizvesno da li će proći. Mislim da je zakonski propis o
tome da profesionalni vozači ne smeju da imaju ni kap alkohola u krvi sasvim
dovoljan argument za uvođenje novog pravila i kod ostalih vozača. Dovoljan
motiv za to su i puni stupci crne hronike".



 

Alkohol je u Srbiji u 14 odsto slučajeva imao uticaj prilikom saobraćajnih
nesreća sa smrtnim posledicama. Zvanična statistika kaže da od 1.000
kontolisanih vozača sedam vozi pod dejstvom alkohola.

Nedavno je u Vrnjačkoj Banji otkriven vozač sa čak 4,21 promilom. Tu nema
dileme da li takva osoba zaslužuje kaznu, ali polemika se najviše vodi oko
onih vozača koji popiju "samo jednu".

- Pijani vozač je 20 puta opasniji od treznog, ali da li i onaj koji ima izmereno
0,21 promil alkohola u krvi -pita se Damir Okanović, direktor Komiteta
za bezbednost saobraćaja Srbije.

Postoje, dodaje, zvanična istraživanja koja pokazuju kako se reaguje u
slučaju tog najnižeg stupnja pijanstva i teško je tvrditi da je takva osoba
imala smanjene sposobnosti.



 

Naravno, kaže Okanović, da je određivanje granice alkoholisanosti velika
dilema. Ukoliko bi se uvela nulta tolerancija ne bi bilo kalkulisanja koliko bi ko
popio od 0,2, onda to ima smisla čisto iz praktičnog razloga.

 

Međutim struka je bila i protiv smanjenja sa granice 0,3 na 0,2, a tada je
prevladao argument da je to u skladu sa preporukama Ujedinjenih nacija.

Okanović napominje da, u slučaju da se uvede nulta tolerancija , postoji
opasnost da bi se vozač sa, na primer 0,15 promila alkohola, koji učestvuje u
saobraćajnoj nesreći sa velikom materijalnom štetom i nastradalima,
izgubio pravo na regres štete od osiguravajuće kuće.

- To bi značilo da će ta osoba morati da plati veliku sumu, milion evra i više,
da će, ako nije neki tajkun već prosečan srpski vozač, morati da proda sve
što ima i da će mu do kraja radnog veka odbijati pola plate - upozorava
Okanović.- I zato tu treba biti oprezan oko određivanja dozvoljene granice.

 

Argument "kako profesionalci" mogu, ne stoji, jer smatra da mora da postoji
razlika između profesionalnih i "običnih" vozača.

Obavezno alkotestiranje

Zakonom je propisana i obaveza vozača da bez odlaganja postupi po nalogu
ovlašćenog lica i omogući ispitivanje, odnosno alko-testiranje. Za vozača koji
to odbije da učini predviđena je kazna zatvora od najmanje 15 dana ili
novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara i 14 kaznenih poena.

Odbijanje vozača da se podvrgne ispitivanju na prisustvo alkohola jedan je
od razloga za zadržavanje vozača u pritvoru.

Izvor: Blic

 

MARKETING