Novosti
OŠTRA PRAVILA Više od 100.000 vozila u Srbiji NEĆE PROĆI TEHNIČKI PREGLED, a evo ko će imati najveći problem!
Postavljeno: 25.07.2020.






















Više od 100.000 vozila neće moći da prođe tehnički pregled i registruje se
kada 5. jula sledeće godine prestane tolerancija na nepropisnu količinu
izduvnih gasova.
 

Novi pooštreni pravilnik o tehničkom pregledu vozila stupio je na snagu pre
dve godine s tim što je tada data mogućnost i linijama tehničkog pregleda i
vlasnicima vozila da se u naredne tri godine prilagode jednoj od najstrožijih
mera - kontroli emisije izduvnih gasova. Kako stvari stoje, retko ko se u Srbiji
priprema za ovu kontrolu pa tako, prema poslednjih istraživanjima, i dalje bar
100.000 vozila emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova. Ako pravilnik
ostane važeći, to znači da vlasnik svakog 20 automobila neće moći od 5.jula
2021. da registruje svog četvorotočkaša ako ne otkloni taj problem.

Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković ističe za "Blic"
da će najveći problem imati vlasnici uvezenih vozila.

 

- Mnoga od tih vozila nemaju katalizator. S druge strane, starija vozila
moraće da ispune pravila o emisiji izduvnih gasova kada su ta vozila bila
nova. Primera radi, to znači da “jugo” mora imati emisiju do 3,5 ugljen-
monoksida (CO). A kada bi “jugo” imao emisiju gasova 4,5 CO ne bi više
mogao da se vozi - objašnjava Marinković.

Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih
čestica koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi
vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, a nije neuobičajeno da
automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog nije samo kvar, već i to što ga
pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vredne metale iz njega.

 

Ipak, Marinković smatra da vlasnici dizelaša zbog toga neće imati velikih prepreka na tehničkom.

- Ti DPF filteri se ionako testiraju u mirnoj fazi ili modu, pa gotovo svako
testiranje izduvnih gasova pokazuje nulu. Problem predstavlja i činjenica da
je tek 250 od ukupno 1.150 linija tehničkih pregleda prešlo na rad po novom
pravilniku. Tako da retko koja linija tehničkog pregleda može da upozori
vlasnike automobile na eventualni problem sa izduvnim gasovima -
objašnjava Marinković.

Kako kaže, određen broj linija tehničkih pregleda prestaće sa radom do 5.
jula sledeće godine.

- Mnogim linijama tehničkog pregleda nije problem nabavka nove opreme
koliko dimenzije tehničkog pregleda. Prostorno ne mogu da zadovolje sve
kriterijume i zato će se ugasiti. Zato je realno da od 500 do 700 linija
tehničkog pregleda nastavi da radi i po novom pravilniku. Inače, vlasnici linija
tehničkih preglea da imaju rok do 5. jula da podnesu prijavu za rad po novom
pravilu - naglašava.

Novi predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin nije
iznenađen velikim brojem vozila koji nepropisno zagađuju vazduh u Srbiji.

- Meni je to jasno ako se ima u vidu da je u prvih šest meseci ove godine
registrovano 70.461 vozilo, od kojih su čak 31.483 automobila starija od 14
godina, a 22.344 vozila imaju između 10 i 13 godina. To znači da skoro
polovina registrovanih automobila nemaju ni upotrebnu ni komercijalnu
vrednost. Zato je veliko pitanje da li ta vozila imaju ispravan katalizator i kako
će ga vlasnici zameniti. Pogotovo ako se ima u vidu da katalizator košta
gotovo kao njihov automobil od 1.500 do 2.000 evra - ističe za "Blic" Belin i
dodaje da kada se ubroje i uvezena vozila taj broj starijih automobila još veći.

U saobraćajnoj policiji ne razmišljaju o promenama u pravilniku o tehničkom
pregledu vozila prema kojem bi od 5. jula sledeće godine vozila ne mogu biti
registrovana ukoliko emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova. Kako su
rekli, pre donošenja pravilnika imali su razumenjavanja za vlasnike vozila.

 

- Mnoga vozila u Srbiji imaju problema sa izduvnim gasovima. Sva ta vozila, a
ima ih više od 100.000, ne mogu za mesec, dva ili šest da se poprave čak i da
vlasnici hoće. Zato smo odlučili da za neispravnost izduvnih gasova i
nedostatak katalizatora damo toleranciju od tri godine. S tim što je tehnički
pregled obavezan da kaže vlasniku vozila kolika im je vrednost izduvnih
gasova i šta im sve na vozilima nedostaje - istakli su u MUP-u pre dve
godine kada su doneli pravilnik.

Da li će se produžiti rok?

Mnogi vlasnici linija tehničkih pregleda u Srbiji nadaju se da će zbog
pandemije i ekonomske krize dobiti produženi rok da se prilagode novom
pravilniku rada.

- Zasad nema najava, ali bilo bi dobro kada bi se taj rok produžio do početka
2022. Jer, ove godine ekonomija nije normalno funkcionisala. Mislim da bi
svako duže odlaganje bilo kontraproduktivno jer ako želimo da uđemo u
Evropsku uniju do 2026, nas očekuje još jedna promena pravilnika o
tehničkom pregledu - naglašava Vladimir Marinković, predsednik Asocijacije
tehničkih pregleda.

70.641 vozilo registrovano je u Srbiji u prvih šest meseci ove godine

31.483 registrovana vozila starija su od 14 godina

22.344 registrovana vozila stara su između 10 i 13 godina

blic.rs

MARKETING